پیامبران مدفون در ایران
مدفن شماری از ۱۲۴۰۰۰ پیامبردر ایران قرار دارد
در ۱۵ استان کشور ۳۳ پیامبر و انبیای الهی مدفون هستند که به تفکیک هر استان در استان آذربایجان شرقی سه پیامبر، اصفهان و سمنان هر کدام پنج پیامبر، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، لرستان و مرکزی یک پیامبر و استان فارس دو، قزوین چهار، گلستان دو، همدان دو، خوزستان دو و مازندران دو پیامبر الهی مدفون هستند
بقاع منسوب به پیامبران در ایران به ترتیب استان محل بقعه:
استان آذربایجان شرقی
۱- جرجیس، شهرستان جلفا، روستای دره شام ـ گلفرخ، کلید داغی
۲- یونس، شهرستان مرند
۳- ارمیای نبی، شهرستان هریس، بدوستان غربی، روستای جیغه
استان اصفهان
۱- شعیا، شهرستان اصفهان؛ هاتف
۲- یوشع، گلستان شهدا
۳- دانیال پیغمبر، شهرستان گلپایگان، گلشهر
۴- صالح، شهرستان گلپایگان، گلشهر
۵- یحیی، شهرستان گلپایگان روستای قالقان
مزار این پیامبر دراصفهان قرار دارد و میگویند توسطکورش ازبابل نجات پیدا کرد و ساکن ایران شد. یوشع پیامبر در گورستان تخت فولاد دراصفهان دفن شدهاست گورستانی که قدمت آن به دوران قبل از اسلام بر میگردد و جهرههای بزرگی در آن دفن شدهاند. و او پیامبر خیلی خوبی بودهاست
استان تهران
۱- لوط، شهرستان رباط کریم، روستای پیغمبر
استان خراسان رضوی
۱- شعیب پیغمبر، شهرستان قوچان، روستای مزرج.
بقعه مربوطه در ۳ کیلومتری به سمت کوههای مزرج در شمال مزرج است که در حال تخریب میباشد.
استان خراسان شمالی
۱- ایوب، شهرستان بجنورد، روستای ایوب
استان خوزستان
۱- بابا حزقیل، شهرستان دزفول، خیابان شریعتی
۲- دانیال نبی، شهرستان شوش، خیابان امام خمینی
فرزندیوحنا ششصد سال پیش ازمیلاد مسیح زندگی میکردهاست مشهورترین پیامبری است که در ایران دیده از جهان فرو بستهاست. شهر باستانی شوش را به نام این پیامبر میشناختند
جملهای به این مضمون دارد هر کس برادرم دانیال را زیارت کند گویی مرا زیارت کردهاست و همین جمله بر سنگ مزاردانیال نبی
حک شدهاست.
این پیامبر در شهر دزفول به باباحزقیال معروف است و در خیابان شریعتی دزفول پشت پارکینگ زیارتگاهش قرار دارد
استان زنجان
۱- قیدار نبی، شهرستان قیدار
شهرقیدارمرکزشهرستان خدابنده از توابع زنجان لااقل از دوره ساسانی به بعد(به استنادآثار تاریخی مزرعه تخت) سابقه تاریخی دارد. نام شهر به خاطر وجود آرامگاه قیدارنبی درکنار چشمه پرآب کوه علی پنجه شهر، قیدار نامیده میشود. در گذشتههای دور این شهر بانام "پیغمبر"توسط اهالی منطقه خطاب میشدهاست. بنای بقعه به سال ۷۱۹ه ق توسط بلغار خاتون زن ارغون شاه ایلخانی تجدید بنا گردیدهاست. ضریح چوبی مزار قیدار که با نقوش متعلق به دوران ایلخانی تزئین شده طی روزهای مختلف سال پذیرای پارچههای سبز رنگی است که از سوی زائران بارگاه آن بسته شده و همین موضوع زیبایی خاصی را به آرامگاه قیدار بخشیدهاست. قیدار فرزند اسماعیل پسر ابراهیم است که نسلشان به خاندان بنیهاشم در عربستان ختم میشود. پیامبر اسلام به واسطه سی نسل از خاندان این پیامبر به شمار میرود.
استان سمنان
۱- پیغمبران (سام و لام)، شهرستان سمنان، شمال شرقی سمنان
۲- ارمیا، شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای ارمیا
۳- جرجیس، شهرستان شاهرود، بیارجمند، خوارتوران
۴- دانیال، شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای سوداغلن
۵- دانیال پیغمبر، شهرستان شاهرود، روستای کالپوش
استان فارس
۱- شیث پیغمبر، شهرستان فیروزآباد، روستای مهکویه سفلی
۲- نوح نبیالله، شهرستان ممسنی، روستای جاوید حجتآباد
استان قزوین
۱- چهار انبیاء، شهرستان قزوین بخش مرکزی، خیابان پیغمبریه
۲- ایوب و یوشع، شهرستان قزوین، بخش رویارالموت، روستای بالاروچ
۳- خضر، شهرستان قزوین، بخش رودبار الموت، روستای گازرخان
۴- سام و جالوت، شهرستان قزوین، رودبار، روستای یکاکلایه علیا
چهار انبیاء
چهار انبیا لقب فشرده شدهٔ پیامبرانی به نامهای: �سلام� و �سلوم� و �سهولی� و �القیا� است که در دوران غیبت اصحاب کهف به گسترش خداپرستی پرداختند. این آرامگاه که مقبرهیصالح فرزند حسن بن علی را نیز دربردارد جلوهای زیبا از هنر ایرانی در عصر اسلام است و همه ساله بسیاری از مردم قزوین و مناطق اطراف را به زیارت خود فرا میخواند.
استان گلستان
۱- صالح پیغمبر، شهرستان گرگان، آق قلا، روستای آق قنبر
۲- حضرت یعقوب، شهرستان گرگان، آق قلا ـ روستای صحنه علیا
استان لرستان
۱- داوود پیغمبر، شهرستان الیگودرز، ازنا، روستای داوود پیغمبر
استان مرکزی
۱- اشموئیل نبیالله، شهرستان ساوه، بخش مرکزی روستای پیغمبر
اشموئیل نبی در ساوه
در جادهای که به بوئین زهرا میرسد در نزدیکی شهرساوه و در انتهای دشتی پهناور مزار اشموئیل نبی یا سموئیل قرار دارد.[۱]پیامبری که در عهد جالوت ظهور کرد و در جنگی نابرابر او را شکست داد میگویند در این جنگ جالوت توسط سنگی که از سوی داود به سوی او پرتاب شده بود، کشته شد. مزار اشموئیل در عهد صفویه مورد بازسازی قرار گرفت و ایوان مزار نیز در عهد ناصر الدین شاه مرمت شد.
استان همدان
۱- حیقوق نبی، شهرستان تویسرکان، حبقوق نبی بلوار حبقوق
۲- حجی پیامبر، شهرستان همدان، بازار فلسطین
تویسرکان در دامنهٔ الوند جزئی از سلسله کوهای زاگرس میزبانحبقوق نبی است حبقوق به شهادت آنچه بر سر مزارش نوشته شده ۱۲۰۰ سال پیش از هجرت محمد و در عصر دانیال نبی میزیستهاست. کتاب حبقوق از کتابهای تورات شامل ادعیه آن حضرت میباشد. حیقوق پیامبر پس از فتح بابل توسط کوروش و مرگ به ایران آمد و ایرانیان او را گرامی میداشتند و پس از فوت وی، او را در دشت سرسبز تویسرکان به خاک سپردند. به گفته مردم محلی در دهه ۶۰ میلادی و پس از مهاجرت دادن یهودیان تویسرکان به سرزمینهای اشغالی عدهای یهودی به این محل آمده و اقدام به حفاری مرقد نمودهاند. از اینکه چه چیزهایی بدست آمده و برده شده اطلاعاتی در دست نیست. مردم محلی این آرامگاه را بسیار دوست میدارند.
در همدان که پیش از این هگمتانه نامیده میشد، مسجدی به نام �مسجد پیغمبر� وجود دارد که در دل آن آرامگاه حجی قرار دارد. او پس از دوبارهسازی اورشلیم که توسط بخت النصر ویران شده بود در حدود دو هزار و ششصد سال پیش به ایران مهاجرت کرد و درهمین سرزمین هم از دنیا رفت. ضریح آرامگاه حجی از جنس چوب است و سادگی آن بسیاری از زائران آن پیامبر را به سوی خود جلب میکند[].
ملکه استر همسر خشایارشاه بهمراه عموی خود در این مقبره مدفون هستند. کتاب استر در تورات بیانگر روایت آنها در اکباتان میباشد.
استان مازندران
۱- ایوب پیغمبر، شهرستان تنکابن، شهر عباس آباد روستای پرچور
۲- دانیال نبی، شهرستان تنکابن، سلمانشهر ـ دانیال
دانیال در باورادیان ابراهیمی یکی از پیامبران بنی اسرائیل(قرن هفتم پیش از میلاد) است. دانیال به زبان عبری به معنای �خدا قاضی من است� می باشد. در سال 606 پیش از میلاد وی را به دربار �بخت النصر� پادشاه بابل به اسارت بردند. وی در آنجا به علوم کلدانیان و زبان مقدس واقف گردید و در حکمت از آنان پیشی گرفت. اولین واقعهای که سبب نفوذ دانیال نبی گردید تعبیر خواب نبوکد نصر بود. بدین گونه ادعای پیغمبری نمود و مورد توجه آن پادشاه قرار گرفت. وی به همراه عدهای ازقوم یهود به ایران مهاجرت نمود ودرشوش ساکن شد ودر آنجا درگذشت.
آرامگاه دانیال نبی در ساحل شرقی رودخانه شاوور و روبروی تپه ارگ قرار دارد. بنای زیارتگاه او شامل دو حیاط است. بر روی گنبد مخروطی � پلهای قرار دارد که نوع رایج گنبدهای منطقهاست.
سموئیل(عبری: שְׁמוּאֵל به معنی �مسموع از خدا�)از شخصیتهای تنخ یهودی و عهد عتیق در انجیل است که نوشتن کتب سموئیل را به او نسبت دادهاند. سموئیل از رهبران بنیاسرائیل[۱] سموئیل در کوه افرایم واقع در شمال شرق اورشلیم متولد شد. مادرش بر طبق نذری که کرده بود، او را در زمان کودکی به شیلوه نزد عیلی آورد تا در شلیوه خدمت کند.او آخرین داور بنیاسرائیل و نخستین پیامبر پس ازموسی و هارون بود.[۲] بر اساس عهد عتیق، خداوند خود را به سموئیل آشکار کرد و برگزیده شدن او به پیامبری را به اطلاع تمام بنیاسرائیل رسانید.[۳] در جنگ بنیاسرائیل با فلسطین تابوت عهد به دست دشمنان اسرائیل افتاد و پسران عیلی در جنگ کشته شدند؛ عیلی نیز از اندوه مُرد.[۴] سموئیل به رامه برگشته و هر سال از آنجا به بیت ئیل جلجال و مصفه مسافرت میکرد و دوباره به رامه بازمیگشت.[۵] سموئیل از بنیاسرائیل خواست که بعل و عشتاروت را از خود دور کرده و یهوه را به تنهایی عبادت کنند. او یک گردهمایی بزرگ در مصفه تشکیل داد و قوم را به یکتاپرستی موعظه کرد، تا این که بنیاسرائیل دعوت او را پذیرفتند.[۶] پس از آن پیروزی نصیب بنیاسرائیل شد و لشکر فلسطین پراکنده گشتند.[۷] زمانی که سموئیل به سن پیری رسید، بنیاسرائیل خواستار استقرار پادشاهی در اسرائیل شدند اما سموئیل که موسی را مخالف آن میدانست؛[۸] با این رأی مخالفت کرد.[۹] او موعظهای هشداردهنده برای قوم خود خواند[۱۰] و به شاؤل که طرفدار پادشاهی بود گفت که خداوند او را رد کردهاست.[۱۱] بعد از آن سموئیل از خدا مأمور شد که داوود پسریسی
را مسح کند و برکت دهد.سموئیل در جنگ شاؤل با فلسطین، شکست بنیاسرائیل را پیشبینی کرد.[۱۲] سموئیل مُرد و بنیاسرائیل برایش تعزیه گرفتند و و را در خانهاش دررامه به خاک سپردند.[۱۳] همچنین برخی از باستانشناسان معتقدند سموئیل نبی در نزدیکی شهرساوه درایران مدفون است.[۱۴]
استر و مردخای اثر Aert de Gelder نقاش آلمانی
مردخای (در عبری:מָרְדֳּכַי مُردُخای به معنی �مرد کوچک� یا �پرسنده مردوک�) از شخصیتهای کتوبیم درتنخ یهودی و عهد عتیق در انجیل است که نخستین بار نامش در کتاب استر ذکر شدهاست. مردخای پسریائیر پسر شمعی پسر قیش از طایفه بنیامین بود که همراه با یکنیا، پادشاه یهودیه در سال ۵۹۷ قبل از میلاد،اورشلیم را ترک گفته بود.[۱] مردخای در تختگاه شوش اقامت گزید و دختر عمویش هَدَسه را که پدرش ابیحایل را از دست داده بود؛ به فرزندخواندگی پذیرفت. پس از خلع وشتی همسر اخشورش از مقامش، مردخای هدسه یا استر را به زنی به پادشاه داد و از دخترعمویش خواست که هویت یهودی خود را نزد پادشاه آشکار نکند.[۲] هنگامی که بیثان وتیرش تصمیم به قتل اخشورش گرفتند، مردخای از ماجرا اطلاع یافت و آن را به استر اطلاع داد؛ استر نیز ماجرا را به اسم مردخای به پادشاه اطلاع داد. با به دار آویخته شدن بیثان و تیرش، مردخای مسؤولیت مهمی درشاهنشاهی ایران برعهده گرفت و نامش در کتاب تاریخ پادشاه نوشته شد. وقتی اخشورش هامان پسر همداتای اجاجی را به نخستوزیری برگزید، مردخای که یهودی بود از سجده کردن به هامان امتناع کرد.[۳] این کار مردخای، هامان را نسبت به یهودیان بدبین کرد؛ به طوری که پادشاه را برای قتل تمام یهودیان شاهنشاهی راضی کرد.[۴] وقتی مردخای از فرمان هامان آگاه شد با لباس مندرس به قصر پادشاه آمد و از ملکه استر درخواست میانجیگری کرد.[۵] با میانجیگری استر، مردخای به مقام والایی رسید و هامان اعدام شد.یهودیان به یادآوری روز اعدام هامان و ترفیع مردخای، هر ساله پوریم را جشن میگیرند.[۶] هر چند در عهد عتیق به پیامبری مردخای اشارهای نرفتهاست، در تلمود او پیامبری دانسته شدهاست که در سال دوم پادشاهی داریوش به نبوت رسید.[۷] احتمال میرود زمانی که گزارشهای کتاب استر روی داد، مردخای ۵۰ ساله بوده باشد. بقعه منسوب به استر و مردخای در شهر همدان ایران واقع است.
حَبَقّوق (به زبان عبری: חֲבַקּוּק، به معنی �در آغوش میگیرد�) از پیامبران بنیاسرائیل است که حدود ۷۰۰ قبل از میلاد زندگی میکرده و نگهبان معبد بزرگ یهودیان در اورشلیم بودهاست.
پیرامون آرامگاه وی روایتهای مختلفی وجود دارد. یکی از آرامگاههای منسوب به وی درکاداریم اسرائیل است. طبق روایت دیگر، در حدود سال ۵۹۰ قبل از میلاد،بختالنصر پادشاه کلده به اورشلیم حمله کرد و گروهی از یهودیان را به قتل رساند و نزدیک به بیست هزار نفر از آنان را اسیر و به شهر بابلپایتخت کلده که نزدیکبغداد فعلی قرار داشت انتقال داد. حیقوق نبی در بین این زندانیان بود و مدت طولانی در زندان به سر برد. در سال ۵۴۸ قبل از میلاد، کورش بزرگ پادشاه ایران به کلده حمله کرد و در جنگی لشکریان کلده را شکست داد و بابل را تصرف کرد و طی فرمانی دستور آزادی کلیه اسرا و زندانیان یهود را صادر نمود. پس از آزادی از بند اسارت بابلیان، حبقوق پیامبر به ایران مهاجرت کرد و در شهر تویسرکان یا رودآور ساکن شد. آرامگاه حیقوق نبی در تویسرکان طی قرون متمتدی چندینبار بازسازی شدهاست. این آرامگاه یکی از قدیمیترین آثار تاریخی ایران محسوب میشود.
روسیه، قرن ۱۸، نماد حبقوق نبی.
حَجی (عبری:חַגַּי به معنی �جشن�) یکی از دوازده پیامبر کوچک کتاب عبری تنخ و نویسندهٔ کتاب حجی در عهد عتیق انجیل بود. او در روز جشن مذهبی فطیر زاده شد.[۱] او شاهد خرابی معبد سلیمان بود[۲] و همراه با زکریا، بازگشتکنندگان از تبعید بابل را به بازسازی هیکل سلیمان تشویق کرد.[۳] بازسازی هیکل سلیمان باعث برانگیخته شدن سامریها و حتیها علیه یهودیه شد. وقتی که فرمانروای رودخانه فرات و دیگر مأموران سعی کردند در تلاشهای بازسازی هیکل یهودیان مداخله کنند؛ داریوش از یهودیان حمایت کرد.[۴] پیغام حجی در سال دوم پادشاهی داریوش بزرگ به شوش فرستاده شد. اولین پیغام او در اولین روز ماه ششم و آخرین پیغام او در روز ۲۴ ماه نهم بیان گردید.[۵] حجی در هگمتانه (همدان) مُرد و در آنجا به خاک سپرده شد. روز بزرگداشت او در کلیسای انجیلی ارمنستان ۳۱ ژوئن و در کلیسای ارتدوکس شرقی۱۶ دسامبر است.
.ادامه دارد
دوشنبه 28 آبان 1391 - 1:05:38 PM